Sigaretten, handtassen en hakken - Reisverslag uit Milaan, Italië van Félice Dekkers - WaarBenJij.nu Sigaretten, handtassen en hakken - Reisverslag uit Milaan, Italië van Félice Dekkers - WaarBenJij.nu

Sigaretten, handtassen en hakken

Door: Félice

Blijf op de hoogte en volg Félice

13 September 2014 | Italië, Milaan

Hoe langer je in een land verblijft, des te meer je te weten komt van de gewoontes en gedragsregels die gelden. Veel ongeschreven regels die ik als toerist niet kende, beginnen nu langzaam te integreren in mijn leven als ‘echte’ Italiaanse. Er zijn me de afgelopen weken meerdere dingen opgevallen die anders zijn dan in de Nederlandse cultuur. Om een beeld te geven van wat er allemaal anders wordt gedaan hier in Milaan, wil ik even een aantal punten opsommen.

• ‘Sigaretten’ is het eerste woord dat ik in de titel heb gebruikt. De meesten van jullie zullen wel weten hoe ik over roken denk. Voor de anderen: ik vind het vies. Het kon dan ook niet geheel onopgemerkt blijven dat 99% van de gehele Italiaanse bevolking rookt. Oké, dit percentage berust op geen enkel onderzoek. Het is puur een eigen ingeschat nummer. Voor de ingang van elke deur (bij bijvoorbeeld de universiteit, maar ook vaak bij restaurants en winkels) staan een aantal of gehele groepen mensen te roken. Best wel jammer eigenlijk.
• Het tweede punt in de titel refereert aan al de Louis Vuitton tassen die je echt OVERAL ziet! Niet alleen in de dure winkelstraten, maar ook bij mij op school stikt het ervan. Hier zie je dan ook de signalen terugkomen die mij er op wijzen dat ik toch echt op een private universiteit zit.
• Zoals de meesten vast wel op Facebook hebben vernomen, heb ik de afgelopen weken ook van het uitgaansleven in Milaan mogen genieten. Dit betekende ook dat we ons moesten houden aan de vaak ‘fancy’ dresscodes. Dat betekent voor de meisjes jurkjes en hakken. Afgetrapte sneakers en een spijkerboek, zoals wij vaak in Nederland stappen, worden niet getolereerd. Jongens mogen ook niet verschijnen in een korte broek met slippers. Ik moet eerlijk toegeven dat dit het uitgaansleven wel een stukje chiquer en mooier maakt! Iedereen doet net wat meer z’n best.
• Een andere leuke manier om uit te gaan en iets voordeliger uit te zijn, is de Milanese aperitivo. Dit is een heel leuk en typisch Milanees concept. Je gaat naar een restaurantje of bar en betaalt je drankje voor meestal tussen de 8 en 10 euro. Vervolgens mag je onbeperkt van het buffet eten pakken. Je betaalt daarna ook alleen nog maar je drankjes.
• Beetje (bij)gelovig zijn die Italianen wel. In ons hoofdgebouw bij de ingang heb je twee beelden van leeuwen in het brede gangpad. Er wordt beweerd dat je niet je tentamens zal halen als je tussen de leeuwen doorloopt. Iedereen vermijd dan ook dat deel van de gang, inclusief ikzelf. Je weet maar nooit…
• In Nederland betekent het oranje stoplicht dat je moet afremmen en proberen te stoppen. In Italië betekent het dat je gas moet bij geven als je een autobestuurder bent en voor je leven moet rennen als je een voetganger bent. Dit is puur uit eigen observatie en ervaring. Ik heb niet gecheckt wat rijinstructeurs hun leerlingen eigenlijk horen aan te leren.
• VIP-regels tijdens het uitgaan snap ik nog steeds niet. Regels zijn onuitgesproken en niet consistent. Als er geen vast prijskaartje aanhangt, hangt het meestal af van de uitsmijter, je eigen looks, je geslacht of de grootte van je portemonnee.
• Op zondag is alles dicht. Iedereen is naar het platteland.
• Milanese muggen zijn net zo temperamentvol als de Italianen zelf. *jeukjeuk*
• Ze hebben hier geen Duo Penotti. Met dank aan Stefanie d’r ouders heb ik die nu wel! Nogmaals bedankt!
• Je kan niet vòòr 19.00u in een (lokaal) restaurant eten.

  • 13 September 2014 - 20:04

    Jessica:

    Hahaha heerlijk dit xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Milaan

Milano

Een half jaar studeren aan Universita Bocconi in Milaan!

Recente Reisverslagen:

04 November 2014

Dubbel feest

30 September 2014

Aan de bak

20 September 2014

Een huis vol

13 September 2014

Sigaretten, handtassen en hakken

09 September 2014

Klein beetje moe
Félice

Hallo! Vanaf begin september 2014 zal ik een half jaartje gaan studeren in Milaan aan de Università commerciale Luigi Bocconi. Het belooft een hele beleving te worden en er kan zoveel gebeuren waardoor het lastig is om iedereen mondeling op de hoogte te houden. Vandaar dat ik deze blog ben gestart om mijn avonturen op een rijtje te zetten voor vrienden en familie, en voor ieder ander geïnteresseerd mens. Lees en geniet (hopelijk)! Ciao, Félice

Actief sinds 27 Juni 2014
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 4193

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 31 Januari 2015

Milano

Landen bezocht: